• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

ibland känns det som att bli sparkad på när man ligger ner

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 673
Mottagna reaktioner
837
Poäng
747
6 timmar om dagen under nån slags övervakning låter väldigt tufft, men jag skulle väl inte dö av det.

Är det inte det som är vitsen med utredningen, att bedöma förmågan att jobba? Orkar du med sex timmar om dagen så gör de väl en bedömning, och orkar du inte med det så gör de en annan...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Är det inte det som är vitsen med utredningen, att bedöma förmågan att jobba? Orkar du med sex timmar om dagen så gör de väl en bedömning, och orkar du inte med det så gör de en annan...
Det jag inte förstår är hur man kan bedöma arbetsförmågan igenom att låta människor t ex sortera böcker.
Man kanske klarar av att sortera 6 timmar per dag men inte klarar av att jobba 6 timmar per dag i skolköket eller på sjukhuset. I mina öron låter det som ren byråkrati, att de berörda ska kunna vissa att nu minsann har vi gjort en utredning. Dessutom måste man som jag har förstått det delta i detta, det är obligatoriskt och inte frivilligt.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Det jag inte förstår är hur man kan bedöma arbetsförmågan igenom att låta människor t ex sortera böcker.
Man kanske klarar av att sortera 6 timmar per dag men inte klarar av att jobba 6 timmar per dag i skolköket eller på sjukhuset. I mina öron låter det som ren byråkrati, att de berörda ska kunna vissa att nu minsann har vi gjort en utredning. Dessutom måste man som jag har förstått det delta i detta, det är obligatoriskt och inte frivilligt.
Det handlar väl om att du ska prövas mot ”vanliga förekommande arbeten” och inte nödvändigtvis just ditt arbete, så de kan skjutsa ut dig att söka dessa jobb som inte finns på riktigt.
 

Miniliten

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
21 Juni 2019
Meddelanden
173
Mottagna reaktioner
101
Poäng
297
Menar du verkligen arbetsförmågeutredning? Eller menar du aktivitetsförmågeutredning?
 

Miniliten

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
21 Juni 2019
Meddelanden
173
Mottagna reaktioner
101
Poäng
297
Man kan säga en hel del om arbetsförmåga utifrån en aktivitetsförmågeutredning. Men det brukar vara arbetsgivaren som initierar en arbetsförmågeutredning. FK initierar aktivitetsförmågeutredning.

Om det handlar om en aktivitetsförmågeutredning så när FK beställer det handlar det om att de behöver mer information för att kunna just bedöma arbetsförmåga och därmed rätt till ersättning

Beroende på om vården väljer utökad eller ej kan man få träffa läkare, psykolog, sjukgymnast, arbetsterapeut och utredningen är mellan 1 - 3 dagar. Man sorterar inte böcker varken 6 eller 8 h per dag dock :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp